Uitgangspunten

values-free-clipart-1De visie en waarden, de grondgedachte van Geweldloze Communicatie toegelicht aan de hand van enkele uitgangspunten. Ik zet ze hier vooral neer voor mijzelf, om naar toe te kunnen verwijzen wanneer nodig. Het gaat om een aantal sleutelverschillen die in 5 principes of vooronderstellingen zijn samengevat en in de Geweldloze Communicatie als gegeven worden beschouwd. De sleutelverschillen geven een onderscheid aan tussen Giraf doen en Giraf zijn.

In het geval van Giraf doen wordt het Geweldloze Communicatie model vooral ingezet als een strategie, een middel om tot een bepaalde uitkomst te komen, iets te bereiken. Het is een gedrag en gericht naar buiten. Giraf zijn is meer gericht naar binnen. Het is een levenshouding, een visie, een manier van zijn. Het Geweldloze Communicatie model is geintegreerd en wordt ingezet om de waarden te leven, niet om iets te veranderen of op te lossen.

PRINCIPE #1
Mensen zijn van nature altruistisch.

  • We hebben allemaal veel te geven
  • We genieten er ook van om bij te dragen aan anderen zolang het uit onszelf komt. Er is bijna niets dat ons meer voldoening geeft dan het geven aan anderen. En het leven van anderen verrijken is de motivatie die het meest voldoenend is.

PRINCIPE #2
We kunnen geven en ontvangen op manieren die zoveel mogelijk ieders behoeften vervullen.

  • Behoeften zijn universeel en abstract. Alle mensen ter wereld hebben dezelfde behoeften.
  • We zijn gelukkiger naarmate onze behoeften meer vervuld zijn.
  • We zijn voor onze behoeften niet afhankelijk van specifieke personen.
  • Alles wat we doen, doen we om te proberen onze behoeften te vervullen.
  • Gevoelens zijn handige signalen die ons laten weten of onze behoeften vervuld zijn.
  • Onze behoeften herkennen en erkennen empowert ons.

PRINCIPE #3
Om behoeften te vervullen kunnen we bewuster kiezen hoe we willen denken, luisteren, praten en handelen.

  • We hebben altijd een keuze en zijn hier zelf voor verantwoordelijk.
  • Er zijn oneindig veel manieren om behoeften te vervullen.
  • We kunnen kiezen waar we onze focus leggen, waar we onze aandacht op willen vestigen.
  • We kunnen kiezen hoe we willen reageren.
  • We kunnen kiezen hoe we willen luisteren.
  • We kunnen kiezen hoe we willen spreken.
  • We hebben geen controle over onze gevoelens, maar we kunnen erop reageren op manieren die het leven verrijken
  • We hebben geen controle over onze gedachten, maar we kunnen erop reageren op manieren die het leven verrijken

PRINCIPE #4
We kunnen steeds nieuwe manieren ontdekken om behoeften te vervullen.

  • We kunnen onze strategieën om behoeften te vervullen verfijnen.
  • We kunnen het vieren wanneer strategieën werken.
  • We kunnen leren van strategieën die niet blijken te werken.

PRINCIPE #5

  • Door onze focus te leggen bij behoeften kunnen we conflicten voorkomen, verminderen en oplossen.
  • Behoeften zijn nooit met elkaar in conflict.
  • Conflicten ontstaan wanneer we denken dat er maar één manier is of maar één persoon is die aan een behoefte kan voldoen.
  • Conflicten ontstaan wanneer een strategie die werd gekozen om een behoefte te vervullen inhoudt dat andere belangrijke behoeften onvervuld blijven.
  • Om ons plezier in het leven te maximaliseren kunnen we manieren vinden om ieders behoeften te vervullen.

1 gedachte over “Uitgangspunten

  • Heel verhelderend, Astara! Op deze manier heb ik de visie die geweldloze communicatie bezielt, nog niet aangetroffen. Jouw interpretatie biedt me houvast en inspiratie. Dankjewel! (jhv)

Geef een reactie

Password Reset
Please enter your e-mail address. You will receive a new password via e-mail.