Wat is Geweldloze Communicatie?

Geweldloze Communicatie
“All that has been integrated into Nonviolent Communication has been known for centuries. The intent is to remind us about what we already know – about how humans were meant to relate to one another – and to assist us in living in a way that concretely manifests this knowledge.”

          ~ Marshall Rosenberg

 

Geweldloze Communicatie
Geweldloze Communicatie is een procestaal waarmee je jezelf kunt helpen om bewust te worden van de vele valkuilen die de verbinding met anderen kunnen verhinderen en te leren communiceren op een manier die écht diep contact maakt. Het proces bestaat uit de volgende stappen:

Waarneming
Een waarneming is iets dat we kunnen zien, horen, aanraken of fysiek voelen. Het is beschrijvend en geeft alleen de kale feiten weer, zoals een videocamera ze vast zou leggen. Wanneer we onze waarnemingen vermengen met interpretaties, oordelen en evaluaties dan is de kans groot dat de ander hierin kritiek hoort en in de verdediging schiet of terug in de aanval gaat.

Ervaar bijvoorbeeld het verschil tussen deze twee uitspraken:
“Rick van Haaren is de meest waardeloze voetbalspeler ooit.” versus “Rick van Haaren heeft het afgelopen seizoen geen enkele keer gescoord.”

Gevoelens
Gevoelens beschrijven onze innerlijke ervaring, lichamelijke sensaties en emoties. Ze gaan niet over onze mentale processen, gedachten en interpretaties van wat anderen doen. Gevoelens signaleren ons of onze behoeften vervuld zijn of aandacht behoeven. Vaardigheden die belangrijk zijn bij het zuiver kunnen uitdrukken van gevoelens zijn: identificeren, doorvoelen, en onder woorden kunnen brengen.

Behoeften
Behoeften staan voor onze wensen en verlangens. Onze behoeften zijn de levensenergie in ons en motiveren al ons gedrag. Alles wat we doen, op elk moment, doen we om – naar ons beste vermogen – onze behoeften te vervullen. Behoeften zijn bovendien universeel. Elk mens op aarde heeft behoeften. We verschillen alleen enorm in de keuzes die we maken ter invulling van onze behoeften. Een universele behoefte maakt dan ook geen enkele referentie naar een specifieke persoon of een specifieke actie.
Behoeften zijn de werkelijke oorzaak van onze gevoelens, nooit wat de ander doet of zegt.

Verzoeken
Verzoeken komen voort uit een behoefte. Wanneer we  verbonden zijn met onze behoeften ontstaat als vanzelf inspiratie en empowerment om die behoeften te kunnen vervullen. Wanneer we daarbij de hulp van een ander vragen kun je de kans verkleinen dat de ander dit als een eis hoort en de bereidheid verliest om ons verzoek in te willigen. Het is een verzoek en geen eis wanneer je een heldere, positief geformuleerde en concrete vraag om actie stelt waar in het nu aan voldaan kan worden. En het allerbelangrijkste is dat ‘Nee’ een acceptabel antwoord kan zijn op je vraag.

Verbindingsverzoeken
Vragen om feedback onderscheiden zich van actieverzoeken doordat ze meer gericht zijn op de kwaliteit van het contact dan op het uiteindelijke resultaat. Twee manieren waarop je de verbinding tussen jou en de ander kunt checken:

  • Zou je me kunnen vertellen wat je mij zonet hebt horen zeggen (Check of mijn boodschap is begrepen)
  • Zou je me kunnen vertellen hoe jij je voelt over wat je mij hebt horen zeggen (Check wat er in de ander omgaat op dat moment)

Toepassingen
De hierboven beschreven stappen zijn op 3 verschillende manieren te gebruiken:

  1. Zelfconnectie;  om helderheid te krijgen over wat er in je omgaat en belangrijk is voor jou zodat je hier actie op kunt ondernemen en/of verwoorden.
  2. Uiten; om jezelf eerlijk uit te drukken zonder de ander te kwetsen of verantwoordelijk te maken voor hetgeen jij in het moment ervaart.
  3. Luisteren; om diepgaand te begrijpen wat er in de ander omgaat zonder oordelen, verwijten of schuld daarin te horen, oftewel empathie.

Tip:
Voor een uitgebreidere uiteenzetting van Geweldloze Communicatie, de achtergrond ervan en de visie die eraan ter grondslag ligt verwijs ik je naar mijn gratis e-Book. Ontdek welke communicatie zorgt voor afstand en de 5 eenvoudige stappen waarmee je dit kunt omzetten naar woorden die echt contact maken: Communiceren met Compassie, van verwijdering naar verbinding in 5 simpele stappen.

Ik waardeer het om van je te horen als je wat aan deze informatie hebt. Ook vragen en twijfels kun je hieronder (⇓) als reactie kwijt. Ik antwoord in de regel binnen 24 uur.

Meer lezen?:

Geef een reactie