Waarnemen ≠ Interpreteren

Feelings“Indien de vensters van onze waarneming werden schoongemaakt, dan zou ieder ding voor de mensen verschijnen zoals het werkelijk is: oneindig.”

          ~ William Blake

 
Om te kunnen Communiceren met Compassie is het zaak om waar te nemen zonder te oordelen. Hierbij is het belangrijk de waarneming te scheiden van de interpretatie. Waarnemen gaat over wat we zien, horen, ruiken, proeven of voelen (tastzin). We proberen als we waarnemen, om de zaken ‘kaal’ te observeren. Alsof je er een foto van neemt. Of een geluidsopname maakt, een film opneemt etc.

Interpretatie van uitspraken en gedrag van anderen staat een neutrale communicatie in de weg. Als je oordelen communiceert in plaats van observaties verklein je de kans dat je krijgt waar je behoefte aan hebt en vergroot je de kans op een conflict. Interpretatie gaat vooral over de gedachten en oordelen die worden gestimuleerd door een waarneming. Gek genoeg zijn we ons van de objectieve waarneming echter vaak amper bewust.

Waarnemen is de eerste van de vier basisstappen in het Geweldloze Communicatie model (Waarneming – Gevoel – Behoefte – Verzoek). Door zuiver waar te nemen kunnen we ontdekken welke stimuli iets bij ons oproepen. Waardoor we meer keuze kunnen gaan ervaren in hoe we op die stimuli willen reageren.

Voorbeeld
Hier volgt een voorbeeld om het effect van zuiver waarnemen te illustreren. Lees de 4 verschillende manieren waarop een vader zijn kind kan benaderen (dit kan zowel in gedachten of hardop gesproken zijn) over een wiskundecijfer van school. En luister en voel bij welke van deze waarnemingen je hart het meest open blijft:

A. “Je hebt gelogen over je cijfer.”
B. “Wat je me vertelde over je cijfer is niet waar.”
C. “Je zei dat je een 7 had voor wiskunde, maar volgens je rapport is het een 5.”
D. “Ik heb je horen zeggen dat je een 7 had voor wiskunde, maar ik zie een 5 op dit rapport.”

De ouder interpreteert in voorbeeld A.) dat het kind met opzet verkeerde informatie gaf. De ouder interpreteert in voorbeeld B.) dat het rapport de juiste informatie geeft, en niet het kind. De ouder doet een waarneming in voorbeeld C.) gebaseerd op wat hij/zij rechtstreeks hoorde (van het kind) en zag (op het rapport). In voorbeeld D.) doet de ouder dezelfde waarnemingen en neemt daarbij ook de volledige verantwoording daarvoor op zich.

Zuiver waarnemen leer je in de basistraining Communiceren met Compassie, waar je er uitgebreid mee kunt oefenen. Je kunt je er ook in bekwamen door bijvoorbeeld Mindfulness oefeningen te doen. Hieronder volgt een Communiceren met Compassie oefening die je op een rustig moment voor jezelf kunt doen:

Oefening Zuiver Waarnemen:

  • Denk aan iemand die zich op een manier gedraagt, die afbreuk doet aan je leven.
  • Schrijf een situatie op en benoem het specifieke gedrag. Het kan gaan om wat iemand doet, zegt, of niet zegt.
  • Voel ook wat dat doet in je lichaam (spanning? waar?)
  • Kijk vervolgens (of vraag een ander) of je een interpretatie van het gedrag hebt opgeschreven.

Hiermee oefen je jezelf niet alleen in het scheiden van de waarneming van mogelijke interpretaties, je leert ook voelen aan je lichaam of je soms in een oordelende modus verkeert. Van daaruit is het nog maar een kleine stap om bewust je intentie terug te brengen naar het willen verbinden met de ander.

Ik ben erg benieuwd of je hiermee uit de voeten kunt. Hoe is het voor je, om zo mindful naar je eigen percepties en je reacties daarop te kijken? Of heb je misschien nog vragen of twijfels over deze oefening? Ik hoor graag van je, je kunt hieronder (⇓) je reactie kwijt.

Meer berichten over waarnemen:

Dit bericht is geplaatst in Basis . Bookmark de link .

3 gedachten over “Waarnemen ≠ Interpreteren

    • Hoi Jan, dit is lastig om in het moment te doen he, zeker als er gevoelens in je geraakt worden. Mijn suggestie is dus om te oefenen achteraf, reflecteren op situaties waarin je je compassie kwijt was en dan zoeken naar de waarneming. Wat was het nou precies dat er gebeurde wat de gevoelens in mij opriep?

Geef een reactie

Password Reset
Please enter your e-mail address. You will receive a new password via e-mail.