Gevoelens ≠ Gedachten

Gevoelens zijn emoties of sensaties die we met ons lichaam beleven. Het zijn dus geen mentale processen zoals gedachten, ideeën of oordelen. We labelen gevoelens over het algemeen als prettig wanneer onze behoeften vervuld zijn. En ervaren ongemakkelijke gevoelens wanneer onze behoeften niet vervuld worden.

Het woord voelen wordt vaak misbruikt om een verwijt uit te drukken. We vinden dat de ander iets gedaan zou moeten hebben, of juist niet heeft gedaan. Terwijl in werkelijkheid, wanneer we een emotie benoemen, we het woord “voelen” helemaal niet nodig hebben. Het is bijvoorbeeld net zo grammaticaal correct om te zeggen “Ik ben verdrietig.” als “Ik voel me verdrietig.” Een indicatie dat het over een gedachte en niet over een gevoel gaat, is als de woorden “voelen” of “het gevoel hebben” worden gevolgd door:

  • Woorden als: dat, als en alsof
  • De voornaamwoorden ik, jij, hij, zij, het
  • Namen of zelfstandige naamwoorden die naar een persoon verwijzen

Bijvoorbeeld: “Ik heb het gevoel dat hij me niet mag.” wil eigenlijk zeggen dat je het vermoeden hebt dat iemand je niet mag. En de kans is groot dat de ander vooral dit verwijt hoort en zich daartegen gaat verweren in plaats van te horen hoe jij je voelt.

Ook vermengen we onze gevoelens vaak met behoeften. Dan zeggen we iets als “Ik voel me niet gehoord” of “Ik voel me niet gezien”, wat meer uitdrukt waar je eigenlijk naar verlangt dan wat je werkelijk voelt.

Nog een valkuil bij het verbinden met onze gevoelens is het gebruiken van quasi-gevoelens zoals: “Ik voel me genegeerd”. Vaak hebben mensen de neiging om bij onprettige gevoelens, anderen of zichzelf hiervoor de schuld te geven. Quasi-gevoelens duiden er meestal op dat je in oordelend denken zit. Je primaire gevoelens worden dan niet gevoeld en de achterliggende behoeften worden niet erkend. En de ander schiet waarschijnlijk in de verdediging. “Hoezo, ik negeer je helemaal niet!”

Communiceren met Compassie gaat ervan uit dat primaire gevoelens zich aandienen om ‘doorvoeld’ te worden en om betekenis te geven. Door contact te maken met je werkelijke gevoelens worden de achterliggende behoeften duidelijker en kun je ervoor kiezen om deze behoeften te vervullen.  Ook is de kans groter dat de ander een echte Ik-boodschap hoort wanneer je primaire gevoelens uit.

Tip:
Probeer deze week eens op te letten hoe je het woord ‘voelen’ gebruikt. Je kunt met het spiekbriefje controleren of het om een primair gevoel gaat of dat het eigenlijk om een gedachte gaat. Door te oefenen met het uiten van je ware gevoelens in plaats van gedachten (die vaak aannames of oordelen bevatten) kun je merken dat er meer kwetsbaarheid en eerlijkheid in je communicatie komt.

Ik ben erg benieuwd hoe het je afgaat. Of je ergens tegenaan loopt, of al meteen meer verbinding ervaart. Is er nog iets onduidelijk of heb je een vraag over dit onderwerp? Laat het me weten hieronder (⇓) in een reactie. Ik hoor graag van je!

Dit bericht is geplaatst in Basis . Bookmark de link .

Geef een reactie

Password Reset
Please enter your e-mail address. You will receive a new password via e-mail.