Erkennen van behoeften

Model
“Als we onze behoeften uiten, hebben we een grotere kans dat ze vervuld worden.”

          ~ Marshall B. Rosenberg

Behoeften vormen ons kompas voor een gelukkiger en meer betekenisvol leven. Als ze onvervuld zijn ervaren we gevoelens en wanneer ze worden vervuld ook, maar dan fijne gevoelens. Volgens de Geweldloze Communicatie komen conflicten tussen mensen voort uit miscommunicatie over hun behoeften. Door je in je communicatie te richten op het uiten van je behoeften, gevoelens en waarneming i.p.v. op angst, schuld, schaamte, enz. is er veel meer kans op verbinding.

Het bewust zijn van je ware behoeften geeft meer verbinding met jezelf, het helpt je op die manier om in je kracht te komen. En inzicht in de behoefte van de ander zorgt voor meer compassie. Dit komt omdat onze basisbehoeften zoals Marshall Rosenberg die definieert, universeel zijn. Dit wil zeggen dat ieder mens ze heeft en erdoor gedreven wordt, ongeacht hun achtergrond, cultuur etc. Begrip voor wat de ander drijft leidt vrijwel altijd tot meer begrip en contact, of je het nu eens bent met de manier waarop de ander diens behoeften probeert in te vullen of niet. Die invulling van een behoefte noemen we een strategie. Een valkuil bij het communiceren van je ware behoefte is het vermengen met een strategie. In de training Communiceren met Compassie leer je hoe je kunt onderscheiden of je te maken hebt met een universele behoefte of een strategie.

Wat ik in dit artikel vooral wil benadrukken, is dat onze gevoelens worden veroorzaakt door onze behoeften. Positieve of negatieve gevoelens hangen samen met of je behoefte van dat moment wordt ingevuld. Belangrijk is dat je eigen behoefte de oorzaak is van je gevoel en niet het gedrag van de ander. Dit is de sleutel voor het kunnen verantwoording nemen voor je eigen ervaring. Heel vaak geven we daar namelijk de ander de schuld van en geven we daarmee onze kracht weg. Persoonlijk leiderschap begint dus met het besef dat we in werkelijkheid zelf verantwoordelijk zijn voor de vervulling van onze behoeften. En hierin kunnen we oefenen door onze behoeften te erkennen. Wanneer je je gevoel benoemt, koppel dit dan meteen aan een behoefte. Erkennen van je eigen behoefte is Ik voel me geïrriteerd omdat ik behoefte heb aan jouw ondersteuning in plaats van Ik voel me geïrriteerd omdat jij de afwas niet hebt gedaan.

Tip:
Probeer er eens op te letten hoe vaak jij een gevoel wijt aan een omstandigheid, een persoon, een gebeurtenis, iets buiten jezelf. En kies er eens bewust voor, wanneer je dat bemerkt, om het gevoel in plaats daarvan te koppelen aan je eigen behoefte. Het kan in het begin even zoeken zijn naar de ware behoefte achter jouw gevoel. De truuk is om echt de tijd te nemen om te voelen of een bepaalde behoefte bij je resoneert. Wanneer je op die manier je behoefte erkent kun je dit namelijk voelen in je lichaam, je ervaart een zekere opluchting, ontspanning en ruimte. Mijn spiekbriefje met gevoelens en behoeften is hiervoor een handig hulpmiddel.

Ik ben erg benieuwd of je hiermee uit de voeten kunt. Of je meer persoonlijke kracht ervaart wanneer je je behoeften erkent of dat je misschien nog vragen of twijfels hebt. Ik hoor graag van je, je kunt hieronder (⇓) je reactie kwijt.

Meer over behoeften:

Dit bericht is geplaatst in Basis . Bookmark de link .

Geef een reactie

Password Reset
Please enter your e-mail address. You will receive a new password via e-mail.